۰۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۶۳۲۱۳۲

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۵ دی ماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۵ دی ماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه
قیمت طلا مثقال 18 عیار در بازار آزاد امروز پنجشنبه ۵ دی 10,000 تومان افزایش، 2,038,000 معامله شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه 5 دی ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه در بازار امروز

در بازار آزاد قیمت طلا گرمی 18 عیار در بازار آزاد امروز پنجشنبه ۵ دی ساعت ۱۶ با 2,300 تومان افزایش، 470,500 معامله شد .

قیمت طلا مثقال 18 عیار در بازار آزاد امروز پنجشنبه ۵ دی ساعت ۱۶ با 10,000 تومان افزایش، 2,038,000 معامله شد.

 

قیمت سکه نیز در بازار امروز بصورت زیر است:

قیمت سکه امامی در بازار آزاد امروز پنجشنبه ۵ دی ساعت ۱۶ با 36,000 تومان افزایش، 4,608,000 معامله شد.
برای مشاهده دقیق جدول قیمت و نمودار هفتگی سکه امامی اینجا کلیک کنید .

قیمت سکه بهار آزادی در بازار آزاد امروز پنجشنبه ۵ دی ساعت ۱۶ با 30,000 تومان افزایش، 4,589,000 معامله شد.
برای مشاهده دقیق جدول قیمت و نمودار هفتگی سکه بهار آزادی اینجا کلیک کنید .

قیمت نیم سکه در بازار آزاد امروز پنجشنبه ۵ دی ساعت ۱۶ با 20,000 تومان افزایش، 2,369,000 معامله شد.

قیمت ربع سکه در بازار آزاد امروز پنجشنبه ۵ دی ساعت ۱۶ با 10,000 تومان افزایش، 1,460,000 معامله شد.

 

پرداخت سنوات کارگران علی الحساب شدپ

چندهفته گذشته هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص علی الحساب شدن سنوات هایی که در پایان سال پرداخت می شوند ، رای صادر کرد.

 در متن این رأی آمده است:بر اساس رای مورخ 19 آذرماه 1398 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ، در قراردادهای مدت موقت (قراردادهای یکساله) نیز ( مانند قرارداد های دائم ) پرداخت سنوات که در پایان هر سال پرداخت می گردد، علی الحساب تلقی شده و می بایستی در زمان قطع همکاری با کارگر ، براساس آخرین حقوق به کارگر پرداخت گردد.

* سنوات ها باید پایان خدمت پرداخت شود

 علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کاربا اشاره اینکه رأی دیوان عدالت اداری به مثابه قانون است گفت: سنوات باید هنگام قطع همکاری پرداخت شود، برای کارگران رسمی پایان کار هنگام بازنشستگی است، اگر در وسط کار کارفرمایی سنوات را پرداخت کرد،انگار به صورت علی الحساب پرداخت کرده است. در گذشته این برای کارگران قراردادی محاسبه نمی شد.

 خدایی بیان کرد: با رأی جدید دیوان، اگر در کارگاهی کارفرما سال به سال با کارگران خود قرار داد منعقد می کند و پایان هر سال سنوات را پرداخت می کند، اگر بعد از به طور مثال 10سال بخواهد ازمجموعه قطع همکاری کند کارفرما موظف است ، علاوه بر سنوات سال دهم، ما به تفاوت 10سال گذشته را نیز پرداخت کند. چرا که دیوان عدالت اداری، پایان همکاری کارگران را زمانی تلقی می کند که با مجموعه قطع همکاری کرده است، درگذشته پایان همکاری با پایان قرارداد یک ساله تلقی می شد، اما با رأی جدید پایان همکاری کارگران زمانی تلقی می شود که با مجموعه قطع همکاری کرده باشد.

 

هزینه ۴۸۷ میلیون تومانی واحد ۷۵ متری طرح ملی مسکن

سه شنبه گذشته معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام میانگین قیمت 3.5 تا 4 میلیون تومانی بر یک مترمربع زمین در طرح ملی مسکن گفته بود:‌ متقاضیان باید طی 12 سال 120میلیون تومان برای زمین پرداخت کنند.

محمود محمودزاده با بیان این‌که در طرح ملی مسکن زمین‌های گران‌قیمت با شرایط خاص به‌صورت مشارکتی با سازندگان ساخته می‌شود، افزود: در شهرهای استان تهران  میانگین یک مترمربع زمین 3.5 تا 4 میلیون تومان است.برای آپارتمان‌های پرتراکم که 38 تا 43 مترمربع مساحت دارند، در شهرهای استان تهران قیمت زمین 120 میلیون تومان تخمین زده می‌شود که متقاضیان باید این مبلغ را در اقساط 12ساله پرداخت کنند.

وی با بیان این‌که قیمت تمام‌شده ساخت نیز محاسبه و اطلاع‌رسانی خواهد شد، افزود: متقاضیان باید آورده‌ای بین 100 تا 150 میلیون تومان داشته باشند و پرداخت اقساط واحدهای مسکونی توسط متقاضیان بعد از تحویل واحد، آغاز می‌شود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه میانگین مساحت واحدهای مسکونی طرح ملی مسکن را 75 مترمربع اعلام کرد.

محمودزاده اخیرا بخش دیگری از جزئیات طرح ملی مسکن را اعلام کرده که بر اساس آن هزینه ساخت هر مترمربع از واحدهای این طرح یک تا 2.5 میلیون تومان خواهد بود.

وی بیان کرد:‌ هزینه ساخت واحدهای مسکونی در شهرهایی که واحدها به صورت 99 ساله به گروه‌های کوچک یعنی گروه‌های 3 تا 5 نفره واگذار می‌شود، کمتر خواهد بود. پیش‌بینی این است که قیمت تمام شده این واحدها کمی بیش از یک میلیون باشد.

وی افزود: در ساختمان‌هایی که آپارتمانی و بلندتر از 3 تا 4 طبقه ساخته می‌شوند، این مبلغ حدود متر مربعی 2 تا 2.5میلیون تومان به صورت ناخالص بر اساس قیمت‌های امروز خواهد بود.
به گزارش تسنیم، اگر فرض را بر مساحت 75 مترمربعی واحدهای طرح ملی مسکن بگذاریم؛ قیمت زمین برای این واحد 300 میلیون تومان خواهد بود. از سوی دیگر هزینه ساخت هر مترمربع نیز 75 میلیون تا 187 میلیون و 500 هزار تومان است. به عبارت دیگر یک متقاضی طرح ملی مسکن برای یک واحد باید 375 تا 487 میلیون و 500 هزار تومان پرداخت کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در سخنانش برای اعلام قیمت ساخت از "قیمت‌های امروز"  استفاده کرده است، در واقع محمودزاده به طور تلویحی به افزایش هزینه‌های ساخت در آینده اشاره کرده است، یعنی متقاضیان باید پول بیشتری نسبت به محاسبات بالا برای یک واحد طرح ملی مسکن پرداخت کنند.

 

برداشت گاز از سومین سکوی فاز ۱۴ پارس جنوبی آغاز شد

محمدمهدی توسلی‌پور، مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی با اعلام آغاز برداشت گاز از سومین سکوی فاز ۱۴ پارس جنوبی بیان کرد: سومین عرشه گازی این طرح در حوزه مشترک پارس جنوبی که تیرماه  امسال در خلیج فارس نصب شده بود، از شامگاه چهارشنبه (چهارم دی‌ماه) عملیاتی شد و در روزهای آینده به ظرفیت نهایی خود می‌رسد.

وی با اشاره به تعهد شرکت نفت و گاز پارس مبنی بر افزایش ظرفیت برداشت گاز به میزان ۶۸۰ میلیون مترمکعب در روز تا پایان سال افزود: سکوی ۱۴B با هدف برداشت روزانه ۱۴.۲ میلیون مترمکعب گاز، تیرماه امسال توسط شناور تندگویان به موقعیت مخزنی خود واقع در ۱۰۵ کیلومتری ساحل کنگان منتقل شد و شناور نصاب HL-5000 این ابرسازه ۲۴۰۰ تنی را در منطقه مورد نظر نصب کرد.

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی تصریح کرد: با توجه به ادامه فعالیت‌های اجرایی در احداث ردیف‌های پالایشگاهی فاز ۱۴ پارس جنوبی مقرر شد با احداث خط لوله بین فازی به طول پنج کیلومتر، از ظرفیت‌های فرآورشی موجود در پالایشگاه نهم استفاده و گاز استحصالی از سکوهای فراساحل فاز ۱۴ به‌طور موقت به پالایشگاه فاز ۱۲ پارس جنوبی برای فرآورش منتقل شود.

توسلی‌پور با بیان اینکه مراحل آزمایش و راه‌اندازی این خط لوله پایان یافته است، اظهار کرد: مراحل انتقال گاز ترش سکوی ۱۴B به پالایشگاه نهم پارس جنوبی آغاز شده است و پس از انجام عملیات جداسازی میعانات گازی، رطوبت‌گیری و شیرین‌سازی به شبکه سراسری گاز ارسال خواهد شد.

وی، راه‌اندازی سکوهای جدید در میدان مشترک پارس جنوبی را تضمین‌کننده عرضه پایدار و کافی گاز عنوان کرد و افزود: با توجه به فرا رسیدن فصل سرما و نیاز کشور به سوخت زمستانی، سکوی ۱۴B مطابق با برنامه زمان‌بندی از پیش‌تعیین‌شده، در مدار بهره‌برداری قرار گرفت تا بخشی از تقاضای روزافزون گاز برای مصارف خانگی، تجاری و صنعتی را تأمین کند.

مجری فاز ۱۴ پارس جنوبی گفت: با دستیابی به ظرفیت کامل برداشت گاز از سکوی ۱۴B، افزون بر تولید روزانه ۱۴.۲ میلیون مترمکعب گاز شیرین، روزانه ۲۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۱۰۰ تن گوگرد و سالانه ۲۵۰ هزار تن گاز مایع و ۲۵۰ هزار تن اتان فرآوری می‌شود، به این ترتیب ظرفیت تولید گاز در بخش فراساحل فاز ۱۴ پارس جنوبی به ۴۲ میلیون مترمکعب گاز (معادل یک و نیم میلیارد فوت‌مکعب) در روز خواهد رسید.

بنابراین گزارش، بخش دریایی فاز ۱۴ پارس جنوبی شامل چهار عرشه (دو سکوی اصلی و دو سکوی اقماری) هرکدام با ظرفیت برداشت ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز از میدان مشترک پارس جنوبی است و سکوی ۱۴B، دومین سکوی اصلی و سومین سکو از چهار سکوی تولیدی این طرح است؛ سکوهای اصلی ۱۴A و اقماری ۱۴C با ظرفیت برداشت روزانه هر کدام ۱۴.۲ میلیون مترمکعب گاز (معادل ۵۰۰ میلیون فوت مکعب) به ترتیب از نیمه اردیبهشت و ابتدای آبان‌ماه پارسال عملیاتی شده‌اند.

 

خسارت 5.7 میلیارد دلاری آلودگی هوا طی 10 ماه امسال

داود کریمی امروز در یک نشست خبری با بیان اینکه در دولت نهم قانونی برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده مصوب شد، اظهار داشت: بر این اساس واردکنندگان خودرو باید نسبت به از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به ازای واردات خودرو اقدام می‌کردند که البته این اقدام طی 10 سال گذشته با فراز و نشیب‌هایی همراه شد و در حال حاضر کلانشهرهای کشور از لحاظ تردد خودروهای فرسوده به آتش فشانی دائم فعال تبدیل شده‌اند.

وی توضیح داد‌: این آلاینده‌ها همیشه تولید می‌شوند، ولی در زمان وارونگی هوا، در سطح شهر بیشتر دیده می‌شود. در حالی که در روزهای دیگر که هوا در جریان است، آلودگی‌ها از شهرهای بزرگ به شهرهای دیگر و روستاها منتقل می‌شوند، بر روی محصولات زراعی می‌نشینند و آنها را آلوده می‌کنند.

نائب رئیس هیأت مدیره انجمن مراکز اسقاط کشور با بیان اینکه برای اجرای طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، بودجه دولتی تعیین نشده است، گفت: بودجه این طرح از محل درآمد حاصل از لاشه خودروی فرسوده پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه در آلودگی هوا 3 عامل متحرک شامل خودروهای سنگین، خودروهای سبک و موتورسیکلت‌ها و آلاینده‌های ثابت مانند کارخانجات مؤثر هستند، گفت: 52 درصد آلاینده‌های موجود در سطح کشور مربوط به آلاینده‌های متحرک است که 20 درصد آن به خودروهای سنگین و 32 درصد به موتورسیکلت، کامیون و سواری اختصاص دارد.

وی با اشاره به وجود برخی مشکلات در تولید خودروهای تجاری، گفت: باید برای بهینه سازی خودروهای تجاری موجود در کشور اقدام شود. به این ترتیب دولت یک بار هزینه خودروهای فرسوده را متقبل می‌شود و در سال‌های بعد این اقدام به یک رویه تجاری تبدیل شده و افراد خودشان نسبت به این کار اقدام خواهند کرد.

کریمی با بیان اینکه اجرای این طرح برای دولت هیچ بار مالی ندارد، گفت: هر خریدار خودرو باید هزینه اسقاط خودروهای فرسوده را به نسبت حجم موتور خودروی خریداری شده، پرداخت کند. 

وی با بیان اینکه مشکل آلودگی هوا مربوط به خودروهای مدل 85 به پایین است، افزود: در این شرایط ایران خودرو اعلام می‌کند که تولیداتش از پایان سال با استاندارد یورو 5 انجام خواهد شد. در صورتی که اصلاً مسئله آلودگی، این نیست، بلکه باید خودروسازان به نوسازی خودروهای فرسوده توجه کنند. 

وی توضیح داد: طبق مصوبه سال 88 خودروسازان باید به اندازه 30 درصد تولیدشان، خودروی فرسوده اسقاط می‌کردند که این مصوبه عملی نشد. در عین حال طبق مصوبه سال 95 نیز باید به ازای تولید هر خودرو با مصرف سوخت بالای 7 لیتر در 100 کیلومتر، یک دستگاه خودروی فرسوده اسقاط می‌شد که این مصوبه نیز در همان سال با اعتراض وزارت صنعت لغو شد.

نایب رئیس هیأت مدیره انجمن مراکز اسقاط کشور افزود:‌ در سال 96 نیز مصوبه‌ای صادر شد که طبق آن به ازای تولید هر خودرو با مصرف سوخت بالای 8.5 لیتر باید یک دستگاه خودروی فرسوده از رده خارج می‌شد که این مصوبه نیز در همان سال با پیشنهاد وزارت صنعت لغو می‌شود.

وی تصریح کرد: در این زمینه یا خودروسازان از پول های بسیار کثیف برای لابی استفاده می‌کنند و یا اینکه مسائل دیگری در جریان است که ما از آن بی‌خبریم. 

کریمی افزود:‌ آلایندگی موتورسیکلت‌ها بسیار قابل توجه است، به طوری که میزان آلایندگی یک دستگاه موتورسیکلت فرسوده 15 گرم بر کیلومتر است،ولی آلایندگی یک خودرو با استاندارد یورو 2 معادل 2.7 گرم بر کیلومتر است.

وی در ادامه با بیان اینکه کسی به افزایش 200 تا 300 درصدی قیمت خودرو واکنش نشان نمی‌دهد ولی به رشد 2 تا 3 درصدی قیمت خودرو از محل اسقاط خودروهای فرسوده واکنش نشان می‌دهند، گفت: طی 10 ماهه امسال خسارت ناشی از آلودگی هوا در تهران 2.6 میلیارد دلار برآورد شده که این رقم برای کل کشور 5.7 میلیارد دلار است.

وی با بیان اینکه 10 سال است که اجرای قانون اسقاط خودروهای فرسوده توسط خودروسازان متوقف شده است، اظهار داشت: سالانه یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو در کشور تولید می‌شود که باید به ازای آن 3 میلیون و600 هزار دستگاه خودروی فرسوده از رده خارج شود.

نایب رئیس هیأت مدیره انجمن مراکز اسقاط کشور ادامه داد:‌ در حال حاضر 2.5 میلیون دستگاه خودروی فرسوده در کشور وجود دارد که اگر خودروسازان به قانون عمل می‌کردند، شاهد بروز خسارت‌های سنگین از محل آلودگی هوا نبودیم.

 

تعیین سهمیه ویژه ۴۰ لیتری بنزین برای معلولان و جانبازان

یکی از مشکلات نظام سهمیه بندی اخیر بنزین، عدم تخصیص سهمیه ویژه بنزین برای معلولان و جانبازان بود، چرا که این قشر از جامعه، به دلیل مشکلات جسمی، کمتر امکان استفاده از وسایل نقلیه عمومی را دارند.

پس از بررسی ها و پیگیری‌های متعدد نهادهای مسئول، با تخصیص سهمیه بنزین ویژه برای معلولان و جانبازان موافقت شده است.

محمد نفریه، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در این خصوص گفت: با توجه به درخواست مکرر معلولان و جانبازان نسبت به افزایش سهمیه بنزین، در کارگروه ویژه وزارت کشور این موضوع بررسی و اختصاص سهمیه بنزین ویژه به معلولان و جانبازان تصویب شد.

وی افزود: در این کارگروه اختصاص سهمیه بنزین ویژه معلولان و جانبازان بررسی شد و در مرحله اول با تخصیص سهمیه بنزین برای پلاک‌های ویژه جانبازان و معلولان موافقت شده است.
نفریه گفت: این موضوع به وزارت نفت، جهت تعیین میزان سهمیه ابلاغ شده است.

همچنین شهرام رضایی مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی درباره سهمیه بنزین افراد دارای معلولیت اظهار کرد: سهمیه بنزین افرادی که کارت سوخت آن‌ها به عنوان جانبازان و معلولان تأیید شده از همین ماه  100 لیتر است.

وی افزود: خودرو‌های پلاک ویژه معلولان علاوه بر 60 لیتر سهمیه شخصی، 40 لیتر بیشتر دریافت می‌کنند و برای خودرو‌های دوگانه سوز نیز علاوه بر 30 لیتر شخصی، 40 لیتر دیگر تخصیص داده شده است که در مجموع 70 لیتر می‌شود.

رضایی تصریح کرد: کارت سوخت برخی از افراد دارای معلولیت و جانباز که از نوع کارت سوخت جانبازان و معلولان نیست، باید تغییر کند، البته سهمیه به کارت سوخت آن‌ها واریز می‌شود و تا زمانی که کارت جدید را دریافت کنند برای آن‌ها ذخیره می‌شود.

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات